fbpx

HET SWINGENDSTE CONGRES VAN NEDERLAND!

Programma

De deelnemers doen nieuwe wetenschappelijke en praktijkkennis op met betrekking tot zowel professioneel als op eigen initiatief werken met muziek(therapie) in de thuissituatie of in de reguliere gezondheidszorg en hulpverlening. De deelnemers maken intensief kennis met nieuwe of reeds succesvolle methodieken en materialen.

Onder het programma zie je per workshopronde een aanvullend overzicht van alle workshops met foto’s van de spreker(s) en een meer informatie over de workshop.

Tijden Omschrijving
08.45-09.15 Ontvangst
09.15-09.20 Muzikale opening, surprise act door Jeannette Welp en Moussé Dramé
09.20-09.40 Plenair Dr. Ben van Cranenburgh, Het raadsel muziek
09.40-09.45 Muzikaal intermezzo Angelique Wardenier
09.45-11.00 Filmvertoning Mind & Music van Pim Giel
11.00-11.30 Koffiepauze
11.30-11.35 Muzikaal intermezzo Esther van Fenema
11.35-11.55 Plenair Dr. Esther van Fenema, Muziek en emotie
11.55-12.05 Wisseling naar subzalen ivm workshops
12.05-12.50 1A
Trijntje Oosterhuis
Zing je angst weg
1B
< volClare Macfarlane
Body percussion bij 1e fase trauma behandeling
1C
Maria Elderling, Lorette Gijsbers, Ellen Smit
MuzIC; Live muziek op de intensive care volwassenen
1D
Marijke Groothuis, Carola Werger
Mixen & Matchen – toepassingen van muziektechnologie binnen de klinische muziektherapie setting
1E
Barbara Krantz, Jules van der Staaij
Zing en Groei: muziektherapie voor ouders met jonge kinderen
1F
< vol > Moussé Dramé
Probleemjongeren en mensen met gedragsafwijkingen laten meedoen
1G
< volLizzy Dinghs
Muzikale Levenslijn – een muziektherapie-interventie voor mensen met dementie én hun mantelzorgers
1H <is vervallen>
Melissa Bremmer, Karin van Dijk, Marian van Miert en Ruud van der Wel
Onbeperkt muziek | inclusieve muziekeducatie door muziek- technologie
1J
< volAngelique Wardenier
In beweging door muzikale aanraking, V&V
12.50-13.50 Lunch
13.50-14.35 2A
< volLucas Dols
Creatieve muziekprocessen en de kracht daarvan binnen communities
2B
Rob van Alphen, Anne den Heijer
Mag ik heel even de aandacht
2C
Fryke Wouda Kuiper, Victor Fu en Ryan Billar
Muziek als Medicijn
2D <is vervallen>
Monique van Bruggen-Rufi: Traumatiseerde Indische en Molukse ouderen
2E
Karin Dunhof, Moniek Korsman
De verbindende kracht van Community Muziektherapie
2F
Vincent Bijlo, Mariska Reijmerink
Leer zingenderwijs een nieuwe taal
2G
< volIrene Kruijssen, Eline Hoorweg
Het belevingsconcert
2H
Govert Jan Bach: Muziekinzet bij Ouderen Psychiatrie
2J
Yesim Saltik: Muzik Ruhun Gidasidir, inzet van muziek/muziektherapie bij Turkse migranten
14.35-14.50 Wisseling zalen
14.50-15.35 3A
Ronnie Gardiner, Mariken Jaspers
De toepassing van RGM in de praktijk
3B
< volSander van Goor / Kenvak /Zuyd
Safe & Sound
3C
< volElisenda Pujals, Maria Stella
Music therapy and attachment at Neonatal Intensive Care Units
3D
< volAnneke Naaijkens-Doek
Muziektherapie binnen het oncologisch werkveld
3E
< volFerdinand Beuse, Kees van Zantwijk
EnergiSing – samen zingen verbindt en vitaliseert
3F
< volOcker Repelaer van Driel, Monique van Bruggen-Rufi
Miracles of Music: leer 9 muzikale tips direct toe te passen in de zorg
3G
< volLotte van Opstal, Jelly Douma (i.p.v. Esther Primowees)
Een muziekmethodiek voor mensen met een verstandelijke beperking
3H
Albert Berman, Pauline Verburg
One note symphony
15.35-16.05 Theepauze
16.05-16.10 Muzikaal intermezzo Beat the Drum
16.10-16.30 Plenair Dr. Artur Jaschke, 21st century conversations in Neuroscience, Music Therapy and Technology
16.30-16.35 Muzikaal intermezzo LEAD
16.35-17.05 Plenair Prof. Hans Jeekel, Muziek, een nieuwe duurzame, wetenschappelijk bewezen, behandeling in de zorg
17.05-17.10 Finale met muziek
17.10-18.00 Borrel
Workshops

Ook dit jaar kun je weer kennis vergaren en in gesprek gaan met verschillende specialisten over diverse thema’s in onze workshops. Deze workshops duren 45 minuten. Tijdens de workshops word je bijgepraat over alle (nieuwe) ontwikkelingen op het gebied van muziek in de zorg.

Overzicht van ons plenaire programma

09.20 - 09.40 | Dr. Ben van Cranenburgh | Het raadsel muziek
Dr. Ben van Cranenburgh

Waarom bestaat muziek? Darwin noemde dit al een mysterie. Een verkenning in de evolutie van muziek laat zien dat wij de invloed van muziek serieus moeten nemen. Muziek is goed voor het brein: dat begint in de wieg en eindigt bij Alzheimer.

11.35 – 11.55 | Dr. Esther van Fenema | Muziek en Emotie
Dr. Esther van Fenema

Esther, psychiater op gebied van depressie, vertelt over haar eigen relatie met muziek. Ze legt uit wat muziek en optreden met je brein en je lichaam doen, en verklaart ze, met voorbeelden uit haar praktijk, waarom er zoveel musici met psychische klachten zijn. Zo wordt duidelijk waarom musiceren zowel de zwaarste vloek als de zoetste zegen is.

16.10 - 16.30 | Dr. Artur Jaschke | 21st century conversations in Neuroscience, Music Therapy and Technology
Artur Jaschke

De ontwikkelingen op het snijvlak van neurowetenschap, muziek therapeutische interventies en technologie zijn in de afgelopen jaren enorm toegenomen. Hoe verhouden zich deze ‘unlikely allies’ naar elkaar toe en wat kunnen ze betekenen voor onderzoek en praktijk?

16.35 – 17.05 | Prof.dr. Hans Jeekel | Muziek, een nieuwe duurzame, wetenschappelijk bewezen, behandeling in de zorg
Hans Jeekel

In het muziek als medicijn project MAM hebben wij het eerste hoogste wetenschappelijk bewijs gevonden dat muziek per koptelefoon bij de patiënt bij de patiënt leidt tot minder pijn stress en angst met bovendien significant minder gebruik van verslavende pijn medicatie.

12.05 – 12.50 Workshop ronde 1

1A | Trijntje Oosterhuis | Zing je angst weg
to

Podiumangst in welke vorm dan ook kennen we allemaal. Het hoort er bij, maar wat als het de overhand neemt en enorme angsten toeslaan? Tijdens de interactieve workshop laten we zien hoe ademhaling daarbij helpt en zo ontspannend kunnen zingen.

Voor wie : Voor Iedereen

1B | Clare Macfarlane | Body percussion bij 1e fase trauma behandeling
Clare Macfarlane

Body percussion: naast je stem zijn je handen het andere instrument dat je altijd bij je hebt. We gaan actief aan de slag met tussendoor uitleg over achtergronden en hoe body percussion ingezet kan worden als zelfmanagement strategie tijdens 1e fase van trauma behandeling binnen muziektherapie bij mensen met complexe PTSS.

Voor wie: Belangstellenden in PTSS behandeling en GGZ

1C | Maria Eldering, Lorette Gijsbers & Ellen Smit | MuzIC; LiveMuziek op de intensive care volwassenen
Muzic

Livemuziek op een intensive care volwassenen lijkt onmogelijk, maar ervaring leert dat deze interventie zeer geschikt is om de intensive care te ‘ humaniseren’ Een verhaal uit de praktijk.

Voor wie: IC , zorgprofessionals, managers, bestuurder Cure Ziekenhuizen, musici, muziektherapeten

1D | Marijke Groothuis & Carola Werger | Mixen & Matchen – toepassingen van muziektechnologie binnen de klinische muziektherapie setting.

Marijke GroothuisCarola WergerIn deze workshop zullen we verschillende muziektechnologieën bestuderen en uitproberen en een verbinding leggen met het betekenisvol toepassen ervan in de muziektherapeutische praktijk. Daarnaast zal het belang van het professionaliseren van het werkveld aan de orde komen.

Voor wie: Muziektherapeuten, Opleiders

1E | Barbara Krantz en Jules van der Staaij

Barbara KrantzJules van der StaaijIn deze workshop maak je kennis met de interventie Zing en Groei: muziektherapie voor ouders met jonge kinderen (0-6 jaar). Je leert hoe het komt dat kinderen al vanaf hun geboorte met hun ouders kunnen communiceren en je ervaart aan den lijve hoe muziek de relatie tussen ouder en kind kan versterken.

Voor wie : Professionals werkend met het jonge kind; kinderopvang, GGD, maatschappelijk werk, huisartsenpraktijk of zorginstelling.

1F | Moussé Dramé | Probleem jongeren en mensen met gedragsafwijkingen laten meedoen

Moussé DraméMoussé neemt alle workshopdeelnemers mee op een Djembe en laat de kracht van het instrument zien in het werken met groepen. Je hoeft niets te kunnen, mensen met autisme die geen contact maken, faalangst, ADHD gedrag. Moussé is er van overtuigd om met muziek contact te krijgen met de zogenaamde moeilijke doelgroep. Ervaar het zelf.

Voor wie: Welzijn, Jongerenwerk

1G | Lizzy Dinghs - Muzikale Levenslijn | een muziektherapie-interventie voor mensen met dementie én hun mantelzorgers.
Lizzy Dinghs

Muziek brengt verbinding. De persoon met dementie haalt samen met zijn/haar familielid gezamenlijke (muzikale) herinneringen op door muziek te luisteren, zingen of spelen. Hierdoor wordt de onderlinge interactie versterkt, het welzijn verbeterd en krijgt het familielid tools om non-verbaal in contact te zijn met zijn/haar naasten.

Voor wie: Zorgmedewerkers, mantelzorgers, muziektherapeuten en V&V

1H | Melissa Bremmer, Karin van Dijk, Marian van Miert en Ruud van der Wel | Onbeperkt muziek - inclusieve muziekeducatie door muziektechnologie
Melissa Bremmer

Muziektechnologie is een geweldige en toegankelijke manier om mensen met een (ernstige) beperking actief muziek te laten maken. Het Conservatorium van Amsterdam laat zien hoe dat kan door eenvoudige DIY-technologie en de stichting My Breath My Music presenteert de door hen ontwikkelde muziektechnologische instrumenten o.a. de Magic Flute, EyePlayMusic en MySwitchMusic.

Voor wie: muziektherapeuten, muziekdocenten, musici en activiteitenbegeleiders

1J | Angelique Wardenier | In beweging door muzikale aanraking, V&V
Angelique Wardenier

In deze workshop laat de klassiek zangeres Angelique Wardenier je ervaren wat haar muziek teweegbrengt. Het dringt door tot in je diepste ziel, het raakt je en zet je in beweging. En een echte aanraking maakt die ervaring compleet. Zij vertelt hoe zij door haar optredens in verzorgingsinstellingen ouderen en patiënten met dementie in beweging brengt.

Voor wie: Speciaal voor de Care V&V en Vrijwilligersorganisaties

Sectie

13.50 – 14.35 Workshop ronde 2

2A | Lucas Dols | Creatieve muziekprocessen en de kracht daarvan binnen communities
Lucas Dols

Muziek en community

Voor wie: Professionals welzijn, onderwijs en trauma

2B | Rob van Alphen & Anne den Heijer | Mag ik heel even de aandacht

Rob van AlphenAnne den HeijerAandacht wordt gezien als een voorspeller van behandelsucces. Cliënten die slechte aandachtsvaardigheden hebben vallen vaker uit bij behandeling. Muziektherapie kan aandachtsvaardigheden trainen. Technieken worden toegelicht en wordt er ingegaan op een RCT studie naar het effect van muziektherapie op aandacht bij cliënten in de forensische psychiatrie.

Voor wie: Hulpverleners, verwijzers, muziektherapeuten, GGZ, Forensich

2C | Fryke Wouda Kuiper & Victor Fu | Muziek als Medicijn

Fryke Woude KuiperVictor FuIn het ErasmusMC wordt onderzoek in de praktijk gedaan, geinitieeerd door Prof. Hans Jeekel, naar het effect van muziek tijdens een operatie. Hoe is dat voor, tijdens en na een operatie en hoe is dit te verbreden op andere afdelingen in het ziekenhuis.

Voor wie: Cure (Anesthesie, OK)

2D | Worskhop is vervallen > Monique van Bruggen-Rufi | Muziek bij getraumatiseerde Indische en Molukse ouderen, GGZ, V&V
Monique Bruggen-Ru

De kans dat mensen uit het voormalig Nederlands-Indië door de gevolgen van een aaneenschakeling van traumatische gebeurtenissen bij het ouder worden bij de hulpverlening terechtkomen, is groot. Omdat deze mensen vaak niet (meer) in staat zijn om verbaal te communiceren, wordt deze hulpverlening beperkt. De inzet van muziek blijkt dan een grote meerwaarde. De workshop schetst een beeld hoe muziek wordt ingezet door zowel professionele alsook informele zorgverleners, om deze mensen te bereiken.

Voor wie: Professionals werkzaam in GGZ en V&V

2E | Karin Dunhof & Moniek Korsman | De verbindende kracht van Community Muziektherapie

Karin DunhofIn deze workshop delen we achtergrondkennis van de kracht van Community Muziektherapie. We wisselen de theorie af met ervaringsverhalen en actieve werkvormen met de deelnemers. Door deze workshop zijn de deelnemers beter in staat hun keuze voor community muziektherapie te onderbouwen binnen hun praktijk of organisatie.

Voor wie: Verdieping voor muziektherapeuten en experts voor de inzet van innovatieve muzikale interventies in allerlei organisaties.

2F | Vincent Bijlo & Mariska Reijmerink | Leer zingenderwijs een nieuwe taal

Lang voordat wij mensen konden praten, zongen we al. Muziek speelt in alle culturen overal ter wereld een grote rol.

In deze workshop laten we zien dat het leren van een nieuwe taal veel makkelijker gaat door liedjes te zingen in de nieuwe taal. De liedjes geven je meteen een culturele context, en het zingen verbindt je met de anderen en helpt je van je schroom af.

In deze workshop vertellen Vincent en Mariska over hun ervaringen hiermee. Uiteraard gaan we ook zingen.

Voor wie: Iedereen

2G | Irene Kruijssen & Eline Hoorweg | Het belevingsconcert
Eline Hoorweg & Irene Kruijssen

Een Belevingsconcert is een laagdrempelige manier om met een belevingsgerichte, zintuiglijke vorm van samenkomen, contact te maken met bewoners die een vergevorderde vorm van dementie hebben of mensen die om andere redenen moeilijk te bereiken zijn via andere activiteiten. Hierbij wordt gebruik gemaakt wordt van makkelijk bespeelbare muziekinstrumenten, zang, stilte, sfeer, poëzie en aanraking. In deze workshop ervaar je wat het Belevingsconcert inhoudt.

Voor wie: Zorgprofessionals V&V

2H | Govert Jan Bach | Muziekinzet bij Ouderen Psychiatrie. Ervaringen uit de praktijk van een pionier uit de jaren 1980 -2000
Govert Jan Bach

Govert Jan Bach is pastoraal psycholoog en werkte als geestelijk verzorger en onderzoeker 40 jaar in de GGZ. Daar zette hij steeds vaker muziek in de behandeling in. Hij laat zien en horen hoe hij muziek inzette in de GGZ. Welke richtlijnen hanteerde hij? Wat mocht wel, en wat beslist niet en hoe verwerkte hij de levensgeschiedenissen van componisten die door componeren vorm wisten te geven aan hun spanningen en psychische druk?

Voor wie: Breed en GGZ. (Muziek)therapeuten, Behandelaren, Verpleegkundigen, Verzorgers, Verzekeraars, Politiek

2J | Yesim Saltik | Muzik Ruhun Gidasidir (inzet van muziek/muziektherapie bij Turkse migranten)

Yesim SaltikJan Pieter van der Giessen Het aantal ouderen met een Turkse migratie achtergrond stijgt. Steeds vaker kiezen ze ervoor om bij ouderdom te verblijven in Nederland. Hoe kan muziek/muziektherapie bijdragen aan verschillende problematiek die deze doelgroep ervaart? Uit welke elementen bestaat de Turkse muziek? Welke culturele factoren spelen mee in de therapie?

Voor wie: Care V&V, GGZ, VGZ (alle geïnteresseerden zijn welkom)

12.05 – 12.50 Workshop ronde 1

3A | Ronnie Gardiner & Mariken Jaspers | De toepassing van RGM in de praktijk
Rossnie Gardiner & Mariken Jaspers

De Ronnie Gardiner Methode (RGM) is een vrolijke, gestructureerde, multi-sensorische oefenmethode voor de hersenen, waarbij ritme en muziek worden ingezet om beweging, spraak en cognitie te stimuleren. Doordat er meerdere hersengebieden tegelijkertijd geactiveerd worden (o.a. zien, horen, motoriek, spraak, geheugen, gevoel) is het een enorm sterke manier om de conditie van de hersenen te verbeteren en mogelijk (gedeeltelijk) verloren gegane lichaamsfuncties te stimuleren.

Voor wie: Professionals  neurologie (Parkinson, CVA/NAH, (beginnende) dementie, MS), psychiatrie, healthy ageing, kinderen (ADHD, stoornis autismespectrum)

3B | Sander van Goor in samenwerking met Kenvak & Zuyd | Safe & Sound
Sander van Goor

Muziektherapie met vluchtelingen kinderen en jongeren met traumagerelateerde problematiek, gericht op het veerkrachtig omgaan met de problemen en met het verwerken van hun traumatische ervaringen. Methode is ontwikkeld door Sander van Goor en samen met KenVak wordt er op drie scholen onderzoek gedaan en de methode verder beschreven. In deze workshop zal de methode theoretisch en praktisch toegelicht worden alsmede de stand van zaken rondom het onderzoek.

Voor wie: Muziektherapeuten, (muziek)leerkrachten, hulpverleners, beleidsmedewerkers werkend met getraumatiseerde vluchtelingen en statushouders

3C | Elisenda Pujals en Maria Stella | Music therapy and attachment at Neonatal Intensive Care Units

Elisenda PujalsMaria StellaResearch results show that music therapy, and moreover the use of voice, can be beneficial for premature infants, with the effect of bringing calmness and vitals signs stabilization, enhancing quality of life and attachment bond between child and care givers. During this workshop we will present the outcomes of music therapy on parents and babies on long term stay in the NICU.

Voor wie : Nurses, doctors, psychologists, music therapists, caregivers, researchers, neurologists.

3D | Anneke Naaijkens-Doek | Muziektherapie binnen het oncologisch werkveld
Anneke Baaijkens-Doek

Anneke, muziektherapeut, zal in deze workshop ingaan op de mogelijkheden en effecten van muziektherapie binnen de verschillende fasen van behandeling voor mensen met kanker. Naast een theoretische achtergrond zal zij haar verhaal aanvullen met voorbeelden en werkvormen uit de praktijk.

Voor wie: Muziektherapeuten en andere professionals oncologie, Cure en Care

3E | Ferdinand Beuse & Kees van Zantwijk | EnergiSing – samen zingen verbindt en vitaliseert

Ferdinand BeuseKees van ZantwijkZingen is fijn en wordt door zangers in koren als verkwikkend ervaren – het geeft rust, ontspanning en je krijgt er tegelijkertijd energie van.
We zingen samen en daarbij vertel ik over mijn ervaringen met koren op allerlei niveaus. Misschien raak je geïnspireerd en zie je kansen voor het koorzingen in je eigen organisatie

Voor wie: Zorgprofessionals V&V

3F | Ocker Repelaer van Driel & Monique van Bruggen-Rufi | Miracles of Music: leer 9 muzikale tips direct toe te passen in de zorg

Ocker Repelaer van Driel9 tips & trics (verkorte landelijke MOM meeting) worden je bijgebracht waarbij iedereen vanaf morgen muziek kan inzetten bij mensen met een beperking. Laagdrempelig met entertainment, kennis overdracht en toepassingen a.d.h.v. de films van Pim Giel. Hoort, ziet en geniet.

Voor wie: Cure, Care, Welzijn, Mantelzorg

3G | Lotte van Opstal & Jelly Douma (i.p.v Esther Primowees) | Een muziekmethodiek voor mensen met een verstandelijke beperking
Lotte van Opstal & Jelly Douma

De methode is gericht op de verschillende functies en effecten van muziek. Denk aan alertheid, zeggenschap, beweging, contact maken, herinneringen ophalen. Best practises, onderzoek en muzikale interventies vormen de basis van waaruit verschillende werkvormen (spel, instructie, werkbladen, filmpjes, oefeningen) kunnen worden ingezet. Er wordt spelenderwijs methodisch gewerkt en muziek ingezet om ontwikkeldoelen te behalen. De methode kan worden ingezet door begeleiders, verwanten, vrijwilligers, gedragsdeskundigen en muziektherapeuten.
Samen aan de slag voor meer muziek in de zorg!

Voor wie: Begeleiders, gedragsdeskundigen, muziektherapeuten, vrijwilligers, verwanten in o.a. VGZ

3H | Pauline Verburg & Albert Berman | One note symphony

Pailine VerburgAlbert BermanIedereen (1-99) kan meedoen in het meest laagdrempelige orkest van Nederland. We spelen samen één noot op heel veel verschillende instrumenten. Meer is niet nodig om de ontroerende en verbindende kracht van muziek te kunnen ervaren!

Voor wie: Voor iedereen

Kleur Domein
Groen Breed
Geel GGZ
Blauw Cure
Paars Jongeren
Rood Care
Oranje VGZ
Bruin Specialistisch